søndag den 31. oktober 2010

Store flyttedag på en herlig søndag

God eftermiddag kære læsere af min blog :)

Sidst jeg skrev var umiddelbart efter min første eksamen ud af tre, derfor må det være på sin plads at fortælle hvordan det fik med de to sidste, da de nu er overstået.
Den næste eksamen var atom- og molekylfysik; et fag jeg synes er utrolig spændende, men også meget svært. Jeg læste meget til den eksamen, rigtig meget! Fredag, lørdag og søndag før jeg skulle op til eksamen (om onsdagen) mødte jeg kl 9 og var hjemme 23.30 hver dag. Det var virkelig hårdt, men jeg ville gerne klare mig godt. Jeg tillod mig at møde lidt senere om mandagen og få de sidste detaljer på plads inden der skulle øves om tirsdagen. Jeg mødte kl 6 om tirsdagen så jeg kunne stå for mig selv og øve. Jeg var egentlig ikke træt og det gik rigtig godt. Jeg vil tro kl. var omkring 14, da jeg var færdig og egentlig stadig frisk i hovedet, så jeg valgte at spørge min forelæser om jeg måtte komme op om tirsdag, altså en dag før, da der var eksamen i det her fag en del dage. Det var ikke noget problem for dem, så det gjorde jeg. Inden jeg kom ind håbede jeg for alt i verden, at jeg ikke trak spørgsmål 2 der hed: "Centralfeltsapproksimationen, det periodiske system og L-S koblingen", som min gode veninde og medstuderende AC næsten lige havde trukket og klaret sig ganske udmærket i. Jeg spurgte derfor om jeg måtte låne hendes disposition som supplement til min egen, hvilket jeg da godt måtte. Nå, hvad trækker jeg så? Spørgsmål nr. 2! Jeg var virkelig tæt på at sige, at jeg bare vælger og dumpe og så tage eksamen efter jul, men valgte at gøre et forsøg. Jeg sad en halv time til forberedelse og begyndte langsomt at få styr på det hele og var faktisk ved rigtig godt mod. Eksamen gik virkelig godt, og jeg vidste at jeg havde klaret mig godt, men også at der var enkle steder, at jeg måske ikke var skarp nok. Sådan en præstation giver 10, og min dag var reddet! Jeg var enig med min forelæser, så jeg er fuldt ud tilfreds :) Og 10 i det spørgsmål man mindst ville have haft er da helt okay synes jeg!
Næste eksamen var statistisk fysik (eller blandt os: sadistisk mystik). Det var heldigvis en skriftlig eksamen, så her skulle vi bare sidde og hyggeregne en lille uges tid, hvilket ikke er så slemt. Der er ikke så meget at sige; jeg syntes eksamen gik godt. Jeg havde dog glemt noget i anden hovedopgave, men opdagede det heldigvis - til gengæld havde jeg ikke tid til at rette det, men skrev hvad jeg skulle have gjort, så jeg tror det er gået ganske fint til den eksamen også (venter stadig på svar).

Okay, nok med eksamen. Nu vil jeg gerne dele noget med resten af verdenen som jeg er ret stolt over. Som jeg sagde sidste gang kom der forskere fra hele verdenen for at hylde Jørgen Christensen-Dalsgaards (JCD) 60 års fødselsdag, der kom også folk fra NASA. JCD havde bedt mig snakke med en forsker fra Østrig, Katrien Kolenberg, der ved meget om det der hedder Blazhko effekten, som jeg gerne vil skrive om til mit bachelorprojekt. Jeg fik hilst og snakket med hende og så sagde hun noget der kom meget bag på mig. Hun vil sende mig en invitation, så jeg kan blive medlem af hendes gruppe under Kepler missionen, der er en NASA mission. Så det er jeg nu - medlem af Kepler missionen og kan skrive det på mit CV! :D Jeg vil dog godt sige, at jeg primært (i denne omgang) blev medlem for at de nemmere kan hjælpe mig og JCD (da han kender meget lidt til Blazhko effekten så Katrien skal hjælpe os begge), men på længere sigt, hvis jeg vælger at arbejde videre med det, regner og håber jeg på, at blive et aktiv medlem af deres gruppe, hvilket jeg ser frem til.
I torsdags var jeg i princippet stadig i den opsøgende fase, hvor jeg endnu ikke havde fundet et projekt til min bachelor, men syntes nu, at jeg var blevet så involveret i ovenstående, at det måtte være den vej jeg skulle gå. Derfor spurgte jeg JCD om han vil være min vejleder. I får lige lov at læse hans svar.

"Jeg skal meget gerne vaere vejleder, under forudsaetning af at du forstaar at det ogsaa for mig blive en 'learning experience'! Den ser jeg frem til. Det er glimrende at du fik kontakt med Katrien og jeg er sikker paa at hun vil vaere meget hjaelpsom under projektet."

Som I kan se, ser JCD også frem til at lære noget om Blazhko effekten, hvilket jeg synes er lidt sjovt og sejt, at jeg sammen med ham skal få styr på det her. Jeg er i hvert fald meget spændt på at komme igang og vil nok i løbet af den kommende uge kontakte Katrien for at få noget materialle jeg kan læse i.

Nu til noget helt andet. At jeg skriver en blog her lige nu er faktisk en overspringshandling, hvilket måske forklare hvorfor den er ved at være så absurd lang! Det må I undskylde. Jeg har nemlig valgt at flytte rundt på mit værelse, og det er af to primære grunde.
1) Jeg trængte til at få ryddet op, og det er dumt at lade være med det, når man alligevel flytter rundt.
2) Jeg trængte til at komme ind i et nyt rum, og denne gang tror jeg, at jeg får plads til mit teleskop foran vinduet, hvilket kunne være fedt!
Indtil videre har jeg fået støvsuget en masse og flyttet nogle af de store ting, men mangler lige pt. mit skrivebord (hvilket er næste punkt), TV-bord og kommode der næsten er på plads.

I aften skal jeg danse med Ellen Marie, noget jeg ser meget frem til, da der var ferie sidste uge (pff, ferie.. Hvad er det?). Vi plejer at have det sjovt, og det bliver det sikkert også denne gang :)

Hov, endnu en ting jeg kan fortælle (masser af overspringshandling). I går var jeg ude og køre mountain bike med Lasse fra et af de andre fysikhold. Det var så fedt, og jeg elsker det virkelig. Vi kører ude i skoven på en bane der er beregnet til det. Hele turen hjemme fra mig, derud og hjem igen er ca. 30 km lang. Vi var godt mudret til, og personlig var jeg ret træt da jeg kom hjem, men det er virkelig fedt at kæmpe for at holde sig på cyklen når man tordner ned af en bakke over sten og rødder!

Nå, der er vel ingen vej udenom - jeg må hellere komme igang. God søndag til jer alle sammen; det har jeg i hvert fald :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar