mandag den 5. oktober 2009

Godt igang! Men snart eksamenstid...

Hej med jer :)

Det er efterhånden ved at være ret lang tid siden, men nu kommer der endnu et indlæg. Grunden er en sygdom som jeg har lidt af længe - dovenskab. Jeg har ganske enkelt ikke fået taget mig sammen selvom der har været tonsvis at skrive om, men nu vil jeg kompensere for det!
Jeg vil prøve at beskrive hvad der er sket siden sidste indlæg, som var i slutningen af august, i kronologisk rækkefølge.

Lige umiddelbart efter sidste indlæg var der studiestart for de nye russer, og jeg skulle aggere tutor. Det gik fremragende, og jeg er blevet tutor for et fantastisk hold! :D De er skide skøre, men også rigtig søde (lidt ligesom mig :P). Studiestarten for dem gik rigtig godt, og alle de aktiviteter vi har planlagt siden februar forløb også uden de helt store problemer, så alt i alt var det en fantastisk start for både russer og tutorer. Alle var glade, og sådan skal det jo bare være :)
Russernes studiestart var onsdag, torsdag og fredag. Selv startede vi andre mandagen efter, og det vil jeg nu beskrive.

I det her kvarter (sådan staves det, og der er fire kvartere på et år. To kvartere giver et semester, så der er to semestre på et år) har jeg Fourieranalyse (det er noget matematik, som for os fysiker bare er et værktøj, og det er faktisk forholdsvis spændende), Introduktion til astronomi, som er hvad det lyder til at være. En introduktion til astronomi, tada! Det er et lidt sjovt kursus. Der er ingen eksamen i det, der er heller ingen bøger. Vi kommer bare til forelæsningen og ser på billeder og hører vores forelæse fortælle gode historier om universet. Det er dejligt afslappende, men meningen er, at vi skal introduceres for alle de kommende fag vi får i vores astronomi fagpakke. Næste fag i denne fagpakke (fra efteråret frem til jul) er kurset Stjerner. Sidste fag jeg følger lige nu er Moderne fysik. Det kaldes moderne, ikke fordi det er en mode eller hvad I nu tænker, men fordi det er noget forholdsvis nyt fysik. Det omhandler noget meget komplekst fysik og matematik (hvilket jeg får mere af senere) som hedder kvantemekanik og egentlig også relativitetsteori, men det sidste bliver ikke gennemgået i det her kursus, fordi det har været et seperat fag tidligere. Men lige nu er det mit yndlingskursus. Det er virkelig spændende og handler om noget af det jeg gerne vil have på min kandidat, nemlig partikelfysik, som omhandler de allermindste partikler i universet. Af de forskellige typer partikler kan nævnes fermioner som er spin halv partikler og derfor overholder Paulis udelukkelsesprincip, bosoner som har et heltalligt spin. Der findes mange forskellige fermioner, f.eks. elektroner som er en lepton og protroner som er det man kalder en baryon. Af bosoner findes der mesoner, som består af noget der hedder quarks, der ligesom elektronen (og de andre leptoner) er en elementarpartikel. Der findes også de partikler som "bærer" de fire universielle kræfter, f.eks. fotonen. Nu skal jeg ikke nørde mere :) hehe. Hvis I ikke kunne følge med, så går det nok. I kan jo prøve at spørge mig, hvis I vil have en uddybbende forklaring.

Ellers har jeg bare passet skolen. Lavet mine afleveringer og journaler, når vi har haft forsøg. Det minder mig om et sjovt forsøg I lige skal høre om. Når man sender strøm igennem en ledning bliver den varm, det fænomen kender I alle sammen sikkert til. Det er fordi der er en modstand i ledningen og noget energi afsættes i ledningen og derved bliver den opvarmet. Men man kan fjerne den modstand ved at køle den ned. Når man når en kritisk temperatur (som er afhængig af hvilket stof man bruger som ledning) bliver den modstand 0, og man kan sende en strøm igennem uden at noget energi går tabt - man har nu skabt en superledning. Dét skulle vi lave sidste tirsdag. Måden vi kølte vores superledning ned på, var at bruge flydende kvælstof, som er MEGET koldt. Det koger ved stuetemperatur og hvis man kommer i direkte kontakt med det, så kan man risikere brandsår, endda ret slemme brandsår, så man skal være forsigtig med det. Når det er sagt, så er det også super sjovt at lege med! :D Man kan f.eks. tage en blomst og sætte ned i det flydende kvælstof, og når man tager den helt op, så er det stift. Når ting er stive kan de nemt smadres, hvilket vi drenge synes er uendelig sjovt! Vi gik også skridtet videre og kastede en smule på hinandens tøj, hvorefter vi skreg op fordi det er sindssyg koldt! Især var der en tumpe (Bo :P) der kom noget ned i min sko.. Uhh, hvor var det bare koldt :S hehe.. Men det var virkelig sjovt :) Hvis I nogensinde skulle få fingrene i noget flydende kvælstof, så giv mig lige et kald - jeg vil være med :D

På den personlige front, så går det skam meget godt. Lige nu er der nok ikke det store at sige. Jeg går rundt og hygger mig :) Mine venner her i Århus er jo primært dem fra mit studie, så det er klart, at jeg bruger meget tid sammen med dem :) Tjah, jeg er bare dejlig lykkelig for tiden, og så er alt jo godt - i hvet fald for mit vedkommende :P

Lige et smut tilbage til studiet. Det er sådan at vi snart får læseferie. Faktisk er det her sidste uge i det her kvarter, og så starter eksamen i næste uge og tre uger frem. Den første eksamen er i Fourieranalyse. Det er en skriftlig eksamen, og den frygter jeg slet ikke. Jeg kunne gå op til den i dag føler jeg :) Jeg vil bare gerne igang med den. Jeg skal op onsdag d. 14.
Den anden eksamen jeg har i det her kvarter er moderne fysik som er engang sidst i eksamenperioden (vi har endnu ikke fået indivduelle tider). Det er en mundtlig eksamen, og så er der som regel en del mere, der skal laves. Det passer mig fint nok. Jeg glæder mig og tager det som det kommer.

Nu må jeg hellere komme igang, skal møde kl 12 - en ting jeg kommer til at savne om mandagen. Det er dælme dejligt at møde så sent :) hehe..
Jeg håber på at der kommer nogle flere indlæg nu. Jeg skal måske bare lige igang, så har jeg jo en del at skrive om :P

Hej hej og på gensyn

\Daniel

Ingen kommentarer:

Send en kommentar