fredag den 12. juni 2009

Den store dag

Godmorgen, ja kl. er kun lidt i 9 lige nu.

I dag er den store dag. Dagen som jeg frygtede SÅ meget for et par uger siden. "Hvordan skal JEG kunne klare lineær algebra?" tænkte jeg; "Jeg ved jo ikke engang hvad unitær diagonalisering er!" Jeg var virkelig nervøs, der var så meget at læse op på, men i dag er jeg klar. Jeg har nu fundet ud af hvad unitær diagonalisering er, hvad det har med Schurs- og spektralsætningen at gøre. Og jeg har også lært meget mere, heldigvis. Jeg tror faktisk aldrig at jeg er blevet så klogere på så kort tid, men det har også krævet meget. Den her uge har jeg sat ca. (mindst) 9 timer hver dag oppe på uni, for at gå hjem og lige sidde lidt flere timer med noget matematik. Det har virkelig været hårdt! Til gengæld har man en god smag i munden bagefter, hmm. Det er vist det nogle folk kalder god samvittighed, det ved jeg ikke helt, men dejligt er det i hvert fald.
Jeg ved at jeg er blevet markant bedre, men derfor er man ikke garanteret en god eksamen og dermed en god karakter. Der kan ske så mange ting, så det går helt galt. Ud af 16 spørgsmål er der immer væk nogle stykker som jeg har besluttet mig for IKKE at trække, da de er lidt for abstrakte og mærkelige efter min smag, puha! Men der er også nogle favoritter. Nogle hvor man næsten ikke gider ind i forberedelsen, men bare gå igang med det samme. Det kunne være ret blæret, men jeg tror nu nok, at jeg skal bruge min forberedelse fuldt ud, det er jo det den er til for :)

Til mundtlige eksaminer på et universitet (i hvert fald ovre hos os på naturvidenskab) ved man ikke helt hvornår man skal op på dagen. Der er lavet en list over folk der skal op og man tager dem så i den rækkefølge, så man har en idé om det. Men nogle folk møder ikke op, og så bliver man rykket lidt længere op, og er man der ikke når det er ens tur, jah, så har man altså bare dumpet og må til reeksamen! Det er surt show, så det handler bare om at komme i god tid :) Men ikke alt for god tid har jeg erfaret, min første mundtlige eksamen kom jeg vist 5 timer før jeg skulle op, og så når man altså at køre sig selv alt for meget op, så man er træt når man skal ind. Så den her gang venter jeg lidt :)

Det bliver en god dag i dag. Jeg frygter ikke at dumpe, for jeg føler jeg har styr på det, men hvis det skulle ske, så er det ikke værre end at bare tager en reeksamen, det piner ikke mig særlig meget, selvom jeg gerne bare vil have det overstået; det er trods alt nemmest. Bagefter skal vi mødes med vores kære instruktor, Jeppe, som vi har haft i et helt år nu; det er ret usædvanligt, da man kun plejer at have den samme instruktor i et kvart, måske halvt år, så vi er naturligvis rigtig glade for ham :) Bagefter skal vi alle sammen på første år fysik mødes og holde en årgangsfest og være lykkelige over, at vi nu har vundet i lineær algebra :) hehe. Og derfor bliver dagen i dag en god dag :)

Noget lidt andet og det sidste jeg lige vil fortælle er, at jeg jo har hjulpet to piger med at læse op til deres matematik eksamen. De har det på B niveau i gymnasiet. Den ene er oppe lige nu, og kommer ud om et par minutter. Jeg er ret nervøs! Jeg har lagt ret meget arbejd i det, og jeg synes de er blevet rigtig dygtige. Vi havde den sidste dag i går, og jeg regnede med, at vi var færdig efter et par timer, så jeg var hjemme kl. 18 sådan ca. Men kære Camilla havde helt andre planer! Rebecca havde forberedt sig og lavet de dispositioner jeg havde bedt dem om at lave, men det havde Camilla ikke. Jeg nænnede ikke at bare gå fra hende, da Rebecca var gået hjem, så jeg sad to-tre timer mere, indtil hun var helt klar! Vi var ret wasted bagefter, men igen har jeg en god smag i munden, for nu er hun så klar som hun kan være :) Held og lykke til jer begge to!

Nu vil jeg lave mig noget havregrød, mums! :)

\Daniel

1 kommentar: