tirsdag den 16. juni 2009

Jeg er doven


God aften/nat

Det er lige straks midnat her, men jeg er ikke rigtig træt.
Jeg er så småt, med stort tryk på småt, gået igang med at læse op på mit kursus bølger & optik. Lige en kort præsentation af emnet: Bølger & optik handler om det der hedder mekaniske bølger og elektromagnetiske bølger. Mekaniske bølger er bølger som kræver et medium at udbrede sig i, f.eks. udbreder vandbølger sig i vand, og de fleste lydbølger udbreder sig i luften (der findes også lydbølger i vand). Elektromagnetiske bølger er bølger som ikke kræver noget medium at udbrede sig i, dvs. at de kan udbrede sig i vacuum, altså ude i verdensrummet hvor der er tomt for materiale. En type elektromagnetiske bølger er det synlige lys. Af andre kan nævnes mikrobølger, som de fleste kender fra deres mikrobølgeovn, infarødt lys, som er den type af lys som bedst afgiver varme, og som mennesket selv udtråler, radoistråling, røntgenstråling, og et par stykker mere. Her udgører det synlige spektrum en meget lille del af hele det elektromagnetiske spektrum. Det var lidt om bølgerne. Optik-delen er ret simpelt. Her ser man på hvordan bølger opfører sig når de rammer en overflade, så kan det enten reflektere eller refraktere (bryde overfladen). Et eksempel som mange nok kender er, når man sidder en varm sommer dag med et sugerør i sin kolde drink. Så ser det ud som om at sugerøret er knækket, men det er det ikke. Det skyldes refraktion eller brydning af lyset. Det er lidt kompliceret, og jeg vil ikke komme ind på det her, men hvis nogen ønsker en uddybning så sig endelig til. Vi har også arbejdet en lille smule med hvordan øjet rent fysisk virker, altså linserne i øjet. Det er ret sjovt og meget forvirrende til tider.
Nå, hvor kom jeg fra. Det var vist ikke en kort præsentation alligevel, men jeg er af den holdning, at jeg ikke gider læse det igennem for at tynde ud i det :) I dag er jeg så småt gået i gang med at læse, er ikke nået særlig langt, men jeg tror det er fordi, at mængden den skal læses er meget lille (ca. 200 sider) i forhold til lineær algebra som var lidt over 600 sider. Jeg skal op d. 24. så jeg har godt en uges tid, det burde jeg sagtens at kunne klare :) Det er også lidt mere interessant at læse det her.

Jeg kan godt lide at læse andet end fysik, astronomi og matematik; for det kan sgu godt blive tørt, det indrømmer jeg da gerne. Derfor holder jeg af at læse skønlitteratur, hvor jeg læser meget fra genren fantasy. Her er min yndlings forfatter J.R.R. Tolkien - manden der skabte Ringenes Herre som jeg stadig mangler at læse, men som jeg har liggende. Jeg har dog læst nogle af hans værker. De kan være svære at komme igennem, men de er bare så flot skrevet. Aldrig har jeg læst noget så smukt som hans bøger og jeg anbefaler dem til alle som læser dette. Lige nu er jeg igang med en bog der hedder Shannaras sværd skrevet af Terry Broke. Han er også dygtig og hans bog minder meget om Ringenes Herre, men skidt pyt, de er gode og glæder mig til at læse resten af serien, hvilket er ret mange bøger, da han stadig skriver på dem.

Tjah, hvad laver jeg mere for tiden. I weekenden fik jeg jo vasket godt og grundigt op, og jeg fik nogle ting ned i vores kælder værelse. Nu er der lidt mere rytteligt og jeg fik også vasket tøj (nu er kurven kun halvt fuld, hvor der var to kurve i før :P).

Når ja! I søndags var jeg hjemme ved Ellen Marie. Vi havde aftalt at se Krummerne, en god dansk film, efter at have hørt en sang fra en af filmene til en fest. hun havde bagt de lækreste scones, mmh. Jeg tror jeg finder nogle flere film hun bare skal se, hvis hun bager scones hver gang :D Vi fik også snakket lidt sammen bagefter, det var meget hyggeligt. Og når man virkelig giver sig tid til det, så kan man faktisk godt forstå hvad hun siger, hehe. Jeg går og driller hende med, at jeg ikke forstår hende (hvilket jeg faktisk heller ikke gør), når hun snakker til mig, men jeg kan sagtens skrive med hende.

Nu tror jeg, at jeg vil læse lidt i Shannaras sværd. Godnat til alle.

\Daniel

1 kommentar: